Leta i den här bloggen

tisdag 11 september 2012

Som om jag frågat

Som om jag frågat handlar om John som just ska börja nian när hans vardag slås i spillror. Johns föräldrar har under en lång tid betett sig stelt och kallt emot varandra något som John upplevt som oerhört påfrestande och han hoppas hela tiden på att få se tecken på att allt ska blir som förr. Istället flyttar hans föräldrar isär på prov vilket gör John än mer förtvivlad. De senaste månaderna har John dessutom känt sig övergiven och ensam efter att hans bästa kompis Lukas och hans barndomsvän Saga blivit ett par och John känner att han kan dela sina problem med någon utav dem längre. John sluter sig allt mer och avvisar de som försöker komma nära även om han samtidigt längtar efter närhet, särskilt från sin pappa.

John är en väldigt självömkande kille och efter ett par vändningar hit och dit i boken blir jag trött på hans inre gnäll och önskar att han skulle kasta ur sig sin olycka för att kunna bli tröstad. John är en kille med tur eftersom han har förstående föräldrar som gör sitt bästa att försöka nå fram till honom och han är omgiven av skolkompisar som vill honom väl och därför blir jag som läsare ledsen och irriterad när han inte tillåter dem att hjälpa honom. Jag tror att det är just de här känslorna som Johanna Lindbäck vill locka fram hos läsaren, själv har hon sagt att hon gillar att skriva om gnälliga karaktärer och det har hon lyckats med här. Johanna Lindbäck är otroligt duktig på att skriva vardagsnära och trovärdiga historier om livet som tonåring och jag tror att många kommer känna igen sig i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar