Leta i den här bloggen

torsdag 24 maj 2012

Tänk om det där är jag

Tänk om det där är jag handlar om Agnes som flyttar till Umeå från Stockholm med sin familj. Där försöker hon smälta in och vara helt normal för att få nya vänner. Men hur är man egentligen helt normal? Hur är man så cool och rolig så att de andra vill vara ens kompis? Det som är svårt i vanliga fall blir ännu svårare för Agnes som var ensam och utstött i Stockholm och nu så gott som förväntar sig att bli det igen. Hela tiden på spänn för att bli avslöjad som tråkig och onormal.
 
I Johanna Lindbäcks tredje bok dyker figurer från de tidigare böckerna upp som biroller vilket ger en känsla av att vara del av en serie än om böckerna passar lika bra att läsa fristående. Återigen har Johanna fångat känslorna så mitt i prick att jag helt lever mig in och känner med i texten. Att vara rädd för att passa in och för att bli avslöjad är känslor som inte bara är förknippade med ungdomstiden utan finns kvar även upp i vuxenlivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar