Leta i den här bloggen

lördag 12 maj 2012

Jag skulle aldrig ljuga för dig

"Det är synd om människorna" skrev en gång en överreklamerad man som mantra i sin pjäs Ett Drömspel. Just detta citat mumlar jag för mig själv efter att ha läst ut Moa Herngrens Jag skulle aldrig ljuga för dig, för det är synd om människorna i hennes bok.

På ytan lever Cecilia och Josef ett perfekt och lyckligt liv med tre barn och villa på Stora Essingen. På dagarna arbetar de båda som parterapeuter och utåt verkar paret som gjorda för varandra. Men den 38-åriga Cecilia funderar över vem hon egentligen är i all denna lycka och en desperation av att hitta tillbaka till sig själv tar sig allt mer destruktiva uttryck.

Det är synd om Cecilia men allra mest synd är de för dem som lever ihop med Cecilia nämligen hennes man och deras tre barn. Mannen är det egentligen inte speciellt synd om, han är vuxen och borde kunnat reagera innan men barnen har helt oskyldigt råkat hamna i en helt dysfunktionell familj med en mamma som bara tänker på sig själv och med en fadersfigur som mest påminner om Farbror Barbro. Jag vet att jag borde sympatisera med Cecilia och skriva något feministiskt om sönderarbetande mammor som drivs rakt in i utbrändhet och galenskap på grund av vårt samhällsklimat. Jag är ledsen men jag hittar inte sympatin med mamman i boken när jag läser utan blir bara mer irriterad på henne efterhand och mer förtvivlad över barnens situation.  Även om Cecilia inte väcker varma känslor hos mig så tycker jag mycket om boken och kanske också på grund av att jag förväntat mig en "tyck synd om mammorna" - bok så blev jag positivt överraskad av att den väckte andra tankar och känslor i mig.

När jag tar fram och bläddrar i Ett Drömspel finner jag att förordet hade kunnat vara ett ledmotiv för den här boken, eller vad säger ni?

"Tid och rum existerar icke; på en obetydlig verklighetsbakgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster; en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer. - Personerna klyvas, fördubblas, dunsta av, förtätas, flyta ut, samlas. Men ett medvetande står över alla, det är drömmarens; för det finns inga hemligheter, ingen konsekvens, inga skrupler, ingen lag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar