Leta i den här bloggen

onsdag 4 april 2012

Alla mina vänner är superhjältar

Jag gillar roliga böcker, sådana som är ironiska, smarta, svarta och skruvade böcker och blir helt galen av lycka när jag lyckas hitta dem men de är sällsynta.

(Om man däremot tycket att nervösa karriärskvinnor i 30-årsåldern som nojar över att de måste bli gifta innan alla deras fulare vänner är gifta och som köper skor på kredit och bleker slingor för sina sista pengar och som tillslut blir älskade fastän de väger 4 kg för mycket – om man tycker att det är roligt (och inte kvinnoförnedrande) så finns det ett miljard böcker att välja på- Grattis!)

Så nu när jag fått ur mig detta som jag irriterar mig på så ofta ska jag återkomma till de bra böckerna för jag har just läst ett strålande exempel nämligen Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman. Den alldeles vanliga Tom umgås bara med superhjältar. Detta sedan han räddade Amfibien ur en pool och de blev bästa vänner. Alla superhjältarna har olika förmågor, snarlika vanliga personers karaktärsdrag men dragna ett steg längre. Här finner vi bland annat Humörsvängaren som snabbt kan nå känslomässiga toppar och dalar vilket attraherar kvinnor oerhört och Madame Görrenteftersom som alltid plockar undan efter sig och som inte lämnar något osagt. Toms favorit är Perfektionisten som kan göra allt perfekt och som blir Toms fästmö. Tyvärr har hon ett svartsjukt ex, Hypno, som på Toms och perfektionistens bröllop hypnotiserar henne så att hon inte kan se Tom. När Tom har varit osynlig för Perfektionisten i ett halvår tror hon att han lämnat henne för gott och hon sätter sig på ett flyg till Vancover för att starta ett nytt liv. Tom har bara flygresan på sig att övertyga sin älskade att han finns vid hennes sida och att han aldrig lämnat henne. En rörande kärlekshistoria i en skruvad omvärld som fick mig på fall. Jag rekommenderar den till alla som vill ha en både rolig och ömsint historia att läsa i påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar