Leta i den här bloggen

torsdag 29 mars 2012

Bubblor

Jag blev alldeles pirrglad när jag fick Bubblor i min hand- en ny novellsamling från novellernas mästarinna Claire Castillon kan inte annat än skapa skyhöga förväntningar! Jag blev inte alls besviken för det är en väldigt bra bok även om jag är som mest imponerad av Insekter som jag skrivit om tidigare.

Novellerna i Bubblor är korta små betraktelser och inre monologer, berättade utifrån en person och den personens mycket skruvade bild av omvärlden. De lever i sin egna speciella bubblor och låter inte verkligheten tränga sig in.

Vissa har hamnat i den förvirrade bubblan tillfälligt - en galenskap utlöst av sorg, svek eller annan drastisk förändring. Vissa verkar ha gjort bubblan till sitt jag - en verklighet där för att stanna.

Ingen kan som Castillon beskriva galna människor så trovärdigt, humoristiskt och ömsint.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar