Leta i den här bloggen

söndag 11 september 2011

I love you Viktoria Andersson

Tre saken tyder på att jag inte har skrivit den här boken:

1. Det står en annan författare på omslaget
2. Jag skriver inte ens i närheten lika bra som Maja Hjertzell
3. Jag har inget minne av att ha skrivit denna bok eller någon annan heller för den delen.

Av detta kan man alltså dra slutsatsen av att jag troligtvis inte gjort det men oj vad jag önskar att det var jag. Det hade dessutom varit ganska troligt att min bok skulle ha handlat om en cool bibliotekarie som kör bokbuss i höga stövlar eftersom det är en så förskönad bild av mig själv. Oftast kör jag bokbuss i tofflor och på vintern i snökängor men det förändrar ju inte att jag vill vara lika cool som bokbusschauffören i Hjertzells bok.

Berättelsen rör sig kring den 9-åriga Linn som är lite av en ensamvarg trots att hennes mamma försöker ordna kalas och aktiviteter för att Linn ska umgås mer med klasskompisarna en sån där mamma som vill så väl men inte riktigt når fram. Linn tycker att det mesta i livet känns lite halvtråkigt när Viktoria kommer sladdandes in på gården med sin bokbuss och väcker uppståndelse i bostadsområdet. Viktoria som just flyttat i huset bredvid Linns in klarar det mesta själv, hon bär lådor, rullar cigg och byter lampkontakter. Jag gillar att kvinnorna i berättelsen är starka utan att det skrivs rakt ut. Så skulle kvinnorna i min bok också vara. Linn viker sig inte inför hur en 9-årig tjej ska vara för att passa in, hennes mamma har inte gått ner sig efter att pappan lämnat familjen, Viktoria är som en modern Pippi och allt detta faller sig naturligt utan att det skrivs på näsan.

Att Linn rabblar latincitat allt som oftast är också något jag har kunnat skriva eftersom de fiffiga citaten är det enda jag minns av mina latinstudier på gymnasiet exempelvis kan jag nämna "Aliquando et insanire iucundum est" (I bland är det skönt att få vara galen)

En älskad katt finns också med i historien och jag skulle inte kunna tänka mig att skriva en bok utan minst en katt i. Jag inser att det inte var jag som skrev denna underbara bok men nu vill jag vara författaren. I love you Maja Hjertzell!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar