Leta i den här bloggen

tisdag 30 augusti 2011

Superfilm

På en vecka har jag hunnit avverka sex filmer på bio, varav 3 i söndags. Det var en ganska speciell känsla att kliva in på Bergakungen halv 3 på eftermiddagen och veta att vi inte skulle komma ut förrän vid 23-tiden. Fika, drink och middag, allt under samma tak. Vi började med Transformers 3, den var lång. 2h och 34 min kändes som 5h och 47min minst. Men det är av förklarliga själ inte alls den som jag vill tipsa om nu, utan den som i särklass märkte ut sig till att bli veckans bästa nämligen Super 8.

Super 8 utspelar sig under 1979, en rolig modeepok vilket gör det extra kul att spana in kläder, frisyrer, prylar och möbler. Att filmen heter just Super 8 beror på att den handlar om några kompisar som håller på att spela in en super 8-film då ett tåg kraschar rakt in på inspelningsplatsen. Händelsen chockar dem och de försöker få reda på vad som orsakat kraschen.

I början är det en trevlig film som väcker gemytliga småstadskänslor i mig och jag tror att det ska fortsätta så men när barnen börjar nysta in vad som egentligen hänt blir det bara mer och mer mystiskt och människor i den lilla staden i Ohio börjar försvinna. Det är då man börjar märka att filmen är regisserad och skriven av J.J Abrams, mannen bakom Lost. Själv tycker jag att Lost spårade ut totalt men här måste J.J Abrams hålla sig till filmformatet och det gör att utsvävningarna blir färre. Filmen är riktigt charmig och jag tycker om att det är naturliga barn i rollerna, inte klämkäcka och lillagamla som så lätt blir fallet med barn i ledande roller. Elle Fannings insats är helt otrolig, de syskonen är så oerhört begåvade.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar