Leta i den här bloggen

fredag 19 augusti 2011

Ett varningens ord och lite favorittips

Mitt första bokinlägg här måste ju bli en gammal favorit som nu har blivit aktuell igen!
När jag var tonåring läste jag Peter Pohls böcker med en viss besatthet som nästan bara återfinns i den där åldern. Samma besattet fick mig att ungefär i samma period plöja alla Shakespeares dramer på raken och sedan en gång till med andra översättningar för att jämföra. Denna sortens fördjupning som gav mig en sån stor glädje då, har jag nu bara nytta av i TP-spel och i mitt nya TP finns inte en enda Shakespeare fråga med, vilken besvikelse! (Detta kan ni andra se som en varning: snöa inte in på något för mycket om du tänkt vinna i TP. )

Över till Peter Pohl igen, nu har nämligen hans bok Jag saknar dig, jag saknar dig blivit film och jag hoppas att den får fler att hitta hans pärlor till böcker. Hans förmåga att skildra trasiga barn så det skär i hjärtat samtidigt som språket är både poetiskt och rakt har jag svårt att hitta fler författare som klarar.

Just nu har jag gett mitt vällästa exemplar till min sambo som så gott som aldrig läser ungdomsböcker, jag har inte vågat fråga vad han anser om boken och språket ännu med rädsla för att han inte delar min tjusning. Vad händer om han inte gillar den? Måste han flytta då? Mycket troligt.


Hoppas, hoppas att filmen är lika vacker!

Se trailen här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar